Na bijna zeven jaar van gruwelijke oorlog en honderdduizenden doden lijkt het erop dat het Syrisch conflict een nieuwe fase ingaat. De Assad-coalitie slaagde erin zijn gezag opnieuw te vestigen in grote delen van het land dankzij de steun van zijn bondgenoten. De harde taal en de berekende zetten op politiek vlak die het regime zet doen de hoop op een politieke, duurzame vrede voor de belangrijkste betrokken partijen verdwijnen. De gematigde groepen die momenteel nog gesteund worden door het Westen staan voor een zeer moeilijke periode omdat het niet zeker is of deze een potentiële escalatie van het conflict kunnen afweren.
De rebellen zijn te verdeeld
De Syrische bevolking probeerde initieel door middel
van grootschalige protesten druk uit te oefenen op het regime om een aantal hervormingen
door te voeren. Zo hoopten ze onder meer dat het een einde zou betekenen van de
autoritaire wurggreep door een geprivilegieerde elite die elke vorm van
dissidentie deed verdwijnen met behulp van een zeer uitgebreid netwerk van
veiligheidsdiensten. Toen de situatie echter escaleerde werden milities
opgericht door burgers om hun huizen, wijken en dorpen te beschermen tegen de
knokploegen die door het Assad-regime werden uitgestuurd om dissidenten te
intimideren. Deze knokploegen bestonden uit voornamelijk loyalistische paramilitairen
die een opportuniteit zagen om zich te kunnen verrijken door schaamteloos te
kunnen roven en plunderen. Naarmate het verzet zich begon te verspreiden
begonnen deze groeperingen zich beter te organiseren met behulp van soldaten
die in grote getallen begonnen over te lopen naar de rebellen.
De fragiele samenwerking tussen de verschillende rebellengroepen in het begin van het Syrische conflict kwam snel onder druk te staan door de uiteenlopende ideologieën en doelstellingen die de verschillende groeperingen hadden. De eerste successen werden overschaduwd door de opkomst van verschillende islamitische groeperingen die de agenda van hun buitenlandse sponsor probeerde door te duwen in het gebied dat ze controleerden. Het momentum dat ze hadden weten op te bouwen was opeens ondergeschikt aan de invloed en de rijkdommen die ze konden verdienen door hun gezag in bepaalde delen van het land te vestigen.
De fragiele samenwerking tussen de verschillende rebellengroepen in het begin van het Syrische conflict kwam snel onder druk te staan door de uiteenlopende ideologieën en doelstellingen die de verschillende groeperingen hadden. De eerste successen werden overschaduwd door de opkomst van verschillende islamitische groeperingen die de agenda van hun buitenlandse sponsor probeerde door te duwen in het gebied dat ze controleerden. Het momentum dat ze hadden weten op te bouwen was opeens ondergeschikt aan de invloed en de rijkdommen die ze konden verdienen door hun gezag in bepaalde delen van het land te vestigen.
Het gebrek aan coördinatie, terreinwinst en de
enorme bedragen die in deze groeperingen gepompt werden door buitenlandse
actoren voor aanvullende training en oorlogsmaterieel leidde tot de beslissing
om de geldstroom en levering van oorlogsmaterieel geleidelijk aan stop te
zetten. Dit gebeurde onder meer door de VS omdat de huidige regering niet
langer vond dat het een haalbare strategie was dat teveel geld kostte. Hierdoor
dreigen gematigde rebellengroepen nu volledig te worden geabsorbeerd door meer
radicale groeperingen. De verschillende de-escalatiezones die werden
geïmplementeerd langsheen de frontlijnen benadrukken een belangrijk pijnpunt
van hun situatie, namelijk dat er een groot gebrek is aan politieke cohesie
tussen deze groepen dat voor voortdurende conflicten zorgt waarbij waardevolle
middelen tegen elkaar worden ingezet in plaats van tegen hun gezamenlijke
vijand.
Wanneer het Assad-regime zijn focus opnieuw verlegt naar deze regio’s
lijkt het onwaarschijnlijk dat deze groeperingen in staat zullen zijn om
langdurig effectief weerstand te bieden aan de militaire overmacht van de
Assad-coalitie. Deze groeperingen zullen ook op weinig bijstand van de
internationale gemeenschap kunnen rekenen vanwege hun radicale overtuigingen.
De Assad-coalitie heeft de bovenhand
De Assad-coalitie is erin geslaagd om momenteel
zowel de militaire als de politieke bovenhand te halen in het Syrische conflict
dankzij de belangrijke bijdragen in troepen en militair materieel van zijn
internationale bondgenoten, met in het bijzonder Iran en Rusland. Dit stelt hen
in staat om systematisch bepaalde oppositiegroeperingen te viseren, uit te
schakelen en opnieuw hun controle te vestigen over grote delen van het land.
Dit verstevigd hun politieke positie op nationaal en internationaal vlak tijdens
de vredesonderhandelingen om het conflict te beëindigen.
Bij de start van het Syrische conflict had het
regime een zwakke positie en begon het geleidelijk aan meer controle te
verliezen over delen van het land waardoor het slechts een kwestie van tijd
leek voordat het regime zou vallen. Het leger en de veiligheidsdiensten waren
niet in staat om de verschillende groeperingen overal tegelijk effectief te
bestrijden. Het regime werd gedwongen om hun middelen te concentreren op de
belangrijkste brandhaarden terwijl op andere plaatsen een meer defensieve
houding werd aangenomen. De soldaten verschansten zich in hun legerbasissen of
bepaalde wijken van een stad. Met deze strategie probeerde het regime tevens
aan te tonen dat het de controle niet over het land was verloren omdat het
troepen in alle hoeken van het land had gestationeerd. Daarnaast werd de
Syrische luchtmacht ingezet om systematisch wijken te verpulveren, wat tot
grote aantallen burgerslachtoffers leidde en tot een internationale
vluchtelingenstroom.
Dat het regime steun kreeg van verschillende
buitenlandse milities was niet voldoende om het tij te keren. De
rebellengroepen kregen op hun beurt (in)directe steun van verschillende
buitenlandse actoren die het regime liever zagen verdwijnen, waaronder buurland
Turkije, de Verenigde Staten en verschillende golfstaten. Dankzij de directe
steun van Iraanse elitetroepen en Russisch hoogtechnologisch oorlogsmaterieel
was het Assad-regime in staat om haar eerste grote successen te boeken door
haar garnizoen in Aleppo te bereiken langs de Khanassar-route. Daarnaast werd
de druk opgevoerd op de rebellenposities in en rond de hoofdstad Damascus en
meer naar het zuiden in de omgeving van Daraa. Grootschalige
rebellenoffensieven rond Aleppo en Hama werden later ook systematisch
geblokkeerd in omgezet in nederlagen voor de rebellen.
Het regime slaagt er ook herhaaldelijk in om
rebellenposities tot overgave te dwingen dankzij het verzoeningscentrum dat
mede door de Russen werd geïnstalleerd. Hierdoor krijgen rebellengroepen de
kans om de wapens neer te leggen in ruil voor amnestie of kunnen ze ervoor
kiezen om naar het noorden van het land getransporteerd te worden om zich daar
bij andere groepen aan te sluiten. Op deze manier kan de Assad-coalitie de druk
opvoeren op andere fronten en worden de rebellen meer en meer geconcentreerd in
bepaalde delen van het land.
Zowel Iran als Rusland hebben veel te winnen bij een
eindoverwinning voor de Assad-coalitie. Iran kan haar politieke invloed in het
land versterken, haar aanwezigheid in de regio uitbreiden en meer druk
uitoefenen op zijn regionale tegenstanders, in het bijzonder Israël. Rusland kan
een permanente militaire aanwezigheid uitbouwen in het oostelijke deel van de
Middellandse Zee dankzij de basissen die het in de Latakiaprovincie bemant.
Daarnaast is het goed mogelijk dat Syrië de belangrijkste afzetmarkt wordt van
Russische goederen en diensten in de nabije toekomst. Een potentiële vervolging
en veroordeling van het regime omwille van de gruweldaden dat het regime
pleegde tijdens het conflict, waaronder het gebruik van vaatbommen,
thermobarische en chemische wapens, is
ook niet langer mogelijk omdat het beschermd wordt door Ruslands vetorecht,
ondanks dat er meer dan voldoende bewijzen zijn. Het hoofd van de
onderzoekscommissie met betrekking tot Syrië, Carla del Ponte, gaf hierdoor
haar ontslag bij de onderzoekscommissie. Het regime mag dan wel voorlopig aan
de macht blijven maar het heeft mogelijk zijn ziel verkocht aan zijn
bondgenoten omdat de pijnpunten die het protest en het daaropvolgende conflict
deden ontvlammen, niet behandeld werden.
Het Syrische regime zal dan ook waarschijnlijk
terugkeren naar een gelijkaardige manier van werken door systematisch
repressief op te treden tegen dissidenten. Syrische veiligheidsdiensten zullen systematisch
mensen beginnen op te pakken die mogelijk gelinkt werden aan rebellengroepen en
konden worden geïdentificeerd aan de hand van beeldmateriaal dat werd gemaakt
door de rebellen en verspreid werd met behulp van sociale media tijdens het
conflict.
Het kalifaat valt
De Islamitische Staat probeert wanhopig zijn grip te behouden op het territorium dat het nog onder zijn controle heeft. Na de val van Mosul en Tal Afar in Irak heeft de terreurgroep daar enkel nog de regio rond Hawija onder zijn controle in het noorden van het land en een deel van het woestijngebied dat grenst aan buurland Syrië.
De Islamitische Staat probeert wanhopig zijn grip te behouden op het territorium dat het nog onder zijn controle heeft. Na de val van Mosul en Tal Afar in Irak heeft de terreurgroep daar enkel nog de regio rond Hawija onder zijn controle in het noorden van het land en een deel van het woestijngebied dat grenst aan buurland Syrië.
In Syrië wordt de terreurgroep ook langs alle kanten onder
druk gezet. De hoofdstad Raqqa wordt systematisch door de Syrische
Democratische Strijdkrachten veroverd, in Centraal-Syrië werden de jihadisten
compleet overrompeld door een offensief van de Assad-coalitie die probeerde de
stad Deir Ez-Zour te bereiken waar een garnizoen van het regime gelegerd is. Nu
het hartland van de terreurgroep systematisch veroverd wordt en ze er niet in
slagen om weerstand te bieden aan al deze druk, beginnen veel van de strijders
de moed te verliezen en de regio te ontvluchten. Verschillende bronnen melden
dat (buitenlandse) jihadisten proberen naar de omringende landen te vluchten om
te vermijden dat ze opgepakt worden.
De groepering is desondanks helemaal niet verslagen, hun
zelfverklaarde kalief al-Baghdadi is ondanks verschillende pogingen
hoogstwaarschijnlijk nog in leven en verschillende spilfiguren wisten de dans
te ontspringen. De terreurgroep zal dan ook in de nabije toekomst terugkeren
naar hun kernactiviteiten, een schaduworganisatie die aanslagen zal plegen op
publieke doelwitten om regeringen te ondermijnen en in te spelen op sektarische
spanningen. Daarnaast zal de groepering leren uit de fouten die ze gemaakt
hebben en zich heruitvinden door nieuwe bondgenootschappen te sluiten met
andere terreurgroepen, waaronder al-Qaeda.
Op termijn zal de groep dan ook opnieuw opduiken in een
andere regio van de wereld. Momenteel heeft de groepering ook een aanwezigheid in
de Filipijnen, Afghanistan en West-Afrika. Daarnaast is er ook de mogelijkheid
dat de groepering afdelingen opzet in centraal Azië door daar in te spelen om
socio-politieke spanningen. Het is zelfs mogelijk dat de groepering voet aan
grond in Europa zal proberen te krijgen door oude wonden te openen. In het
voormalige Joegoslavië zijn nog steeds verschillende conservatieve moslimgemeenschappen
en no-go zones te vinden wat een potentiële broeihaard van extremisme zou
kunnen betekenen.
Bieden de Syrische Democratische Strijdkrachten (SDF) een oplossing?
Eén van de gematigde groeperingen in het Syrische
conflict dat wél systematisch successen wist te boeken zijn de Syrische
Democratische Strijdkrachten (SDF) die streven naar een gedecentraliseerd
politiek systeem dat de politieke en culturele rechten van de verschillende
etnische minderheden in het land erkent en garandeert in het dagelijkse leven.
Deze verzameling van groeperingen bestaat onder meer uit Syrische Koerden,
Arabieren, Turkmenen, Yezidi’s, Assyriërs maar wordt momenteel gedomineerd door
de Syrische Koerden.
De groepering werd door een aantal westerse landen
(in)direct gesteund in hun strijd tegen de Islamitische Staat, waaronder
Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten de grootste
bijdragen leverden met logistieke steun, bombardementen, militaire training,
wapenleveringen en het inzetten van Special Operation Forces.
Onder de Obamaregering werd de strijd tegen de
Islamitische Staat initieel zoveel mogelijk met een hands off-mentaliteit gevoerd om te vermijden dat de Verenigde
Staten zich opnieuw in een langdurig conflict zouden storten dat mogelijk weer
astronomische bedragen en Amerikaanse levens zou kosten. Naarmate de
strijd vorderde bleek er nood aan meer ondersteuning, wat leidde tot een
gevoelige stijging van mensen en materieel in de regio.
De Trumpregering kwam aan de macht mede dankzij de
retoriek van de toenmalige kandidaat Donald Trump waarbij hij meermaals
verkondigde dat hij de strijd tegen de Islamitische Staat niet alleen in een
hogere versnelling zou jagen, maar ook beslissend zou beëindigen door ‘hen tot
pulp te bombarderen’. Het duurde dan ook niet lang voordat er een gevoelige
stijging van Amerikaanse grondtroepen in Syrië opgemerkt kon worden om het
langverwachte offensief om Raqqa te ondersteunen. Deze hogere versnelling
leidde jammer genoeg ook tot een gevoelige stijging van burgerslachtoffers in
de gevechten in Mosul en Raqqa ondanks dat de internationale coalitie een
aantal procedures heeft geïmplementeerd om het risico op burgerslachtoffers te
beperken.
Totale oorlog of
Koude oorlog?
De vraag is echter nu wat de doelstellingen van het Westen,
en in het bijzonder de Verenigde Staten, zullen zijn nu Raqqa binnenkort lijkt
te vallen en Deir Ez-Zour binnen bereik ligt. De focus zal ongetwijfeld liggen
op het opruimen van de laatste gebieden die onder de controle van de Islamitische
Staat vallen het opsporen van zoveel mogelijk hooggeplaatste figuren binnen de
organisatie voordat ze de kans krijgen de regio te ontvluchten. Daarnaast is
het ook belangrijk dat de Syrische Democratische Strijdkrachten de noordelijke
oever van de Eufraat onder hun controle krijgen om te vermijden dat de
Assad-coalitie hier een aanwezigheid kan opbouwen. Op deze manier worden zowel
de Assad-coalitie als de Noord-Syrische Democratische Federatie de twee
grootste facties in het Syrische conflict, waardoor de twee partijen wel met
elkaar moeten onderhandelen om een vreedzame oplossing te vinden. De vraag is
echter of de beide partijen wel met elkaar willen onderhandelen omdat de
doelstellingen van de twee facties mijlenver uit elkaar liggen.
Bashar al-Assad heeft verschillende malen verkondigd dat hij elke intentie heeft om enkele vierkante meter van Syrië te heroveren om zijn gezag opnieuw over het hele territorium te vestigen. Dankzij de steun van Iran en Rusland is het dan ook zeer goed mogelijk dat hij hierin zal slagen indien het Westen hier niet tijdig een duidelijk signaal stuurt dat dat niet langer een realistisch scenario is in een post-ISIS Syrië. Momenteel controleren de SDF een belangrijk deel van het Syrisch grondgebied en hebben ze ook de controle verworven over een aantal strategische civiele infrastructuur, waaronder olievelden in het oosten van het land, en verschillende dammen langsheen de Eufraat. Dit geeft hen een zeker politiek kapitaal bij de onderhandelingen die in de toekomst plaatsvinden. Het probleem is echter dat het Assad-regime tot op heden de SDF niet erkend heeft als een politieke factor in het conflict, waardoor een militaire confrontatie niet uitgesloten is.
De houding van de Trump-regering is ook allesbehalve éénduidig
geweest omdat het er eerst op leek dat de Amerikanen de SDF in Syrië zouden blijven steunen. Dit werd ook bevestigd
door een hooggeplaatste functionaris van de Amerikaanse regering, wat enkele
dagen nadien weerlegd
werd door een officiële mededeling dat de Amerikaanse steun aan de SDF zou
eindigen zodra de Islamitische Staat verslagen zou zijn in het land. De westerse aanwezigheid in Syrië
is tevens ook niet
officieel, noch legaal volgens internationale wetten. Het Assad-regime
heeft nooit officieel toestemming gegeven aan de westerse coalitie om een
militaire aanwezigheid uit te bouwen in het land, in tegenstelling tot Iran en
Rusland, waaraan wél officieel hulp werd gevraagd.
De Amerikanen zijn ook veel vrienden in de regio kwijtgespeeld de laatste
jaren en proberen hoe dan ook een zekere invloed in de regio te behouden. De
relatie met de Turkije
is de laatste jaren aanzienlijk verzuurd doordat de Amerikanen (in)direct steun
verleenden aan een groepering die door Turkije als een terreurorganisatie wordt beschouwd in
plaats van nauwer samen te werken met groeperingen die door Turkije gesteund
worden. De manier waarop Turkse autoriteiten na de mislukte couppoging in 2016 zeer autoritair begonnen
op te treden tegen elke vorm van politieke oppositie deed ook heel veel
bondgenoten van Turkije de wenkbrauwen fronsen en leidde zelfs tot scherpe
kritiek van verschillende prominente leiders, waaronder Angela Merkel. Turkije
is ook nog steeds bitsig omdat de Amerikanen weigeren de vermoedelijke leider
van de couppoging, Fethullah Gülen, uit te leveren nadat een aanzienlijke
hoeveelheid bewijsmateriaal werd overgedragen.
Daarnaast is er een groeiende invloed van Iran en Rusland te bemerken in de
Arabische wereld. Bagdad
maakte bekend dat het in de toekomst nauwer wenst samen te werken met Teheran en
begon ook politieke relaties uit te bouwen met Qatar, wat tot een diplomatieke crisis en een economische
blokkade leidde. Daarnaast wordt er ook gespeculeerd dat Iran sinds geruime
tijd de Jemenitische
Houti-rebellen steunt wat leidde tot een interventie geleid door
Saudi-Arabië.
Rusland kreeg een belangrijk militair contract toegewezen
voor het leveren van nieuw oorlogsmaterieel aan de Iraakse regering, wat enkele
weken later een gelijkaardig resultaat opleverde voor Egypte. Daarnaast verkocht Rusland ook zijn
nieuwste luchtafweersysteem, de S-400, aan Turkije. Rusland is ook begonnen met enige invloed
uit te bouwen in Libië,
een land dat na de val van Gadhaffi nog steeds geen politieke stabiliteit heeft
gevonden.
De Amerikanen zullen deze groeiende invloedsfeer dan ook met lede ogen aanzien en
zullen dit proberen te counteren door
een eigen militaire aanwezigheid op te bouwen met nieuwe regionale partners. De Iraakse en Syrische Koerden lijken hiervoor de beste keuze. In beide
regio’s zijn al verschillende
projecten van start gegaan om bij de heropbouw te helpen en de drempel voor een
mogelijke Amerikaanse militaire
aanwezigheid te verlagen,
zo werd in Iraaks Koerdistan een project voor een nieuwe Amerikaanse ambassade
goedgekeurd en begonnen de heropbouw van een ziekenhuis in Syrië. Het probleem hiermee is dat
de Amerikanen mogelijk op een kunstmatige manier nieuwe politieke actoren in de regio gaan creëren die zonder de
regelmatige steun van Amerikaanse fondsen niet op eigen benen kunnen
staan. Dit is in het bijzonder een potentiële valkuil voor het Noord-Syrische
Democratische Federalisme, dat omringd zal worden door regeringen die dit
democratisch model het zonlicht niet gunnen.
De kans is bijzonder groot dat de Assad-coalitie de
VS gaat testen om te zien in welke mate ze bereid zijn noordoost Syrië bij te
staan wanneer er een getraind leger met hoogtechnologisch en zwaar
oorlogsmaterieel aan de frontlijn staat. Zoals eerder vermeld is de westerse aanwezigheid
in Syrië er om de Islamitische Staat te bestrijden en kreeg het daarvoor niet
eens de toestemming van het Assad-regime. Dit is in strijd met het
internationaal recht wat tot een
diplomatieke kaakslag kan leiden wanneer de Verenigde Staten hiervoor op
het matje geroepen zouden worden langs de betrokken kanalen. Daarnaast zijn er niet genoeg Westerse troepen
om ze langsheen de volledige frontlijn te stationeren en een directe militaire escalatie
te vermijden, noch is de politieke
positie van de westerse coalitie sterk genoeg om een politieke oplossing
te forceren. Het lijkt ook onrealistisch
dat de Trump-regering bereid zal zijn om jarenlang enorme investeringen te doen waardoor de
SDF in staat zouden kunnen zijn om de Assad-coalitie effectief te bestrijden
omdat Trump tijdens zijn campagne meermaals de gigantische uitgaven in
buitenlandse avonturen hekelde als onrealistisch en een verspilling.
De westerse landen staan op dit moment voor een moeilijke keuze, proberen ze een politieke oplossing af te dwingen door resoluut aan de zijde te blijven van hun regionale partner of kiezen ze ervoor om eieren voor hun geld te kiezen en de aftocht te blazen...
-----
Indien u enige constructieve feedback wenst te geven omtrent mijn schrijfstijl of de inhoud van mijn artikel, aarzel dan niet om een bericht achter te laten.
-----
Indien u enige constructieve feedback wenst te geven omtrent mijn schrijfstijl of de inhoud van mijn artikel, aarzel dan niet om een bericht achter te laten.
No comments:
Post a Comment